sobota, 29 czerwca 2013

Piękna i mądra bajka o troskach Zająca Grajka

Dawno mnie nie było. Żyje w jakimś niedoczasie. Nie mogę się ogarnąć, rozplanować wszystkiego. Ale wracam :)
Jakiś czas temu udało mi się w fejsbukowym konkursie wygrać 3 książki z egmontowskiej serii Wierszem pisane: 
Wszędzie pachnie czekolada Danuta Wawiłow
Idealny dzień Natalia Usenko
Piękna i mądra bajka o troskach Zająca Grajka Ewa Kozyra-Pawlak.
Trochę byłam zaskoczona, bo do tej pory Egmont kojarzył mi się, z komercyjnymi disnejowskimi publikacjami, a tu proszę literatura na najwyższy poziomie, wielkie nazwiska zarówno w świecie poezji jak i ilustracji.
Dziś szerzej napiszę o ostatniej z wymienionych.



Kiedy pierwszy raz wzięłam do ręki książkę Piękna i mądra bajka o troskach Zająca Grajka pomyślałam "ocho wygląda znajomo". 
Otwieram i widzę "zilustrował Paweł Pawlak", no tak tego pana znam i lubię :).



Faktem jest, że ilustracje są świetne. Pełne kolorów, energii, wyraziste. Ale pan Paweł oprócz stworzenia ilustracji namieszał również w tekście, użył kolorów, pogrubień, czcionek różnego kroju i rozmiaru, a także poprzekręcał ją w różne strony. Książka dzięki temu wydaje się być dynamiczna :)

Nie samym wzrokiem jednak oceniamy :)



Otóż poznajemy Zająca Grajka, artystę-akordeonistę. Znany i uwielbiany przez świat muzyk to jednak typowy niebieski ptak, którego przyziemne sprawy nie bardzo interesują, a także nie posiada uzdolnień w kierunku prac ręcznych. I pewnego dnia dach zaczął przeciekać. Zmartwiony Zając wpada na pomysł: "Przyjaciół mam nie od parady. Oni udzielą mi dobrej rady. Deszcz już nie pada, tęcza na niebie, pójdę więc do nich, by dojść do siebie" *. Uzyskuje on szereg różnych rad, które nie do końca są trafione. Cała historia kończy się dobrze, gdyż przyjaciele nie zostawiają bohatera samego i sprawili mu ogromną niespodziankę. Morał z tej historii płynie taki: "Nie trzeba znać się na wszystkim wcale, bo każdy z nas ma choć jeden talent. Dlatego właśnie żyjąc w przyjaźni, żyje się łatwiej, milej i raźniej.“*


Historia napisana  jest w ciepły i zabawny sposób. Czyta się bardzo lekko, szybko (to zarówno wada jak i zaleta), wierszowany tekst jest dynamiczny, rytmiczny.
Czytałam z dwulatką, ciężko mi określić przedział wiekowy, ale myślę, że ze względu na charakter tekstu warto czytać z maluszkami, poezja doskonale się sprawdza przy osłuchiwaniu z językiem, uczy melodii, wrażliwości na słowa. Ze względu na tematykę myślę, że zainteresuje przedszkolaki, książka może stanowić punkt wyjścia do rozmowy o talentach, różnych zawodach, tolerancji, szacunku, o tym, że każdy człowiek jest wartościowy.

Polecam z całego serca.

P.S. na koniec mały smaczek. W rogu każdej strony jest rysunek zająca, który przy szybkim kartkowaniu zagra dla nas na akordeonie. Prosta animacja - mała rzecz a cieszy :)

Piękna i mądra bajka o troskach zająca Grajka
Autor: Ewa Kozyra-Pawlak
Ilustracje: Paweł Pawlak
Wydawnictwo: Literacki Egmont
32 strony, oprawa twarda

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz